Read the synopsis in English of the new book Van Hoge naar Nieuwe Kunst (From High to New Art).

Over het boek

Van hoge naar nieuwe kunst

Hans Abbing (2009) Van hoge naar nieuwe kunst, Historische Uitgeverij, Groningen, isbn 978-90-6554-032-4.

Een belangrijke stelling in het boek (een polemisch essay van 100 pagina's) is dat samenleving informeler is geworden en dat daarom de belangstelling van vooral jongeren voor hoge kunstevenementen (in het bijzonder klassieke concerten) afneemt, niet zozeer vanwege het aanbod, maar vanwege de voor velen onaangename, ingehouden en gewichtige  sfeer.

Het boek heeft in het voorjaar nogal wat beroering gewekt. De reacties waren zowel extreem negatief als positief. Gevestigde critici waren boos;  jonge klassieke musici en organisatoren van klassieke concerten en festivals positief tot zelfs enthousiast. De laatste organiseerden debatten over het boek en experimenteerden met concerten met een veel informelere sfeer. (http://www.festivalclassique.nl/schema en klik op zondag 16 uur)

 

Verkrijgbaar in de boekhandel, bol.com etc. of bestel het boek bij de uitgeverij.

 

Lees de omslag tekst.

Bekijk de inhoudsopgave en synopsis (een korte samenvatting per hoofdstuk) .

Een nadere toelichting in de digitale NRC. En nog één.

Zie de hele expertdiscussie in de digitale versie van de NRC en een veertigtal reacties..

Lees veelzeggende, negatieve / boze kritieken: Christiaan Weijts in de NRC; Tjako Fennema in Concept; Roland de Beer in de Volkskrant, Cyrille Offermans in de Groene

 

Luister en kijk naar een interview met Hans Abbing door Theodor Holman op Oba-live over het boek.

Een korte enthousiaste reactie van Stef Collignon, directeur van het Festival Classique in Den Haag, die tijdens het festival vanjuni 2008 een experiment met een concert met uiteenlopende sferen organiseerde.

Zie verder een interessante site en discussieforum van de dirigent Hans Leenders over de toekomst van de klassieke muziek.

en tot slot voor de liefhebbers nog een toepasselijk filmje op youtube (let op de gezichtsuitdrukkingen en intonatie van het omringende publiek).